Tilstede: Tor Haugerud, Matilda Rolfsson, Ingvild Olssen Olaussen, Pål Bøyesen, Hannah Mjølsnes, Amalia Fonfara, Guro Erika Trøseid Gjerstadberget, Anne Helga Henning, Ann Sylvi Olsen, Barbro Djupvik, Atle Krogstad, Nora Finseraas, Lise Hovik.

Askefrø på snø etter en stormfull natt

En spennende formiddag med 14 av deltakerne i forskergruppa, der vi ble bedre kjent med hverandres arbeidsmåter og forskningsmetoder. Spørsmålene vi diskuterte var knyttet til forholdet mellom kunst, forskning og pedagogikk, eller det som også kan kalles A/R/Tografi (Artist/Researcher/Teacher + Graphy).

Hva er kunstnerisk forskning?
Hvilke metoder bruker vi?
Hvilke metoder ønsker vi å utvikle?
Hvordan dokumenterer vi?
Hvordan bruker vi dokumentasjonen?
Hvordan skal vi publisere våre erfaringer og kunnskap?

Det var særlig temaet dokumentasjon som satte fart på samtalen, og her har vi mye å arbeide med. Et perspektiv vi vil utvikle videre i prosjektet er pedagogenes rolle i den kunstneriske utforskningen. Gjennom pedagogisk dokumentasjon kan både barna, kunstnerne, forskerne og pedagogene ta del i samtalen om det som er skapt.

Vi koblet oss sammen på vårens tema, FRØ, gjennom en installasjon i prosjektrommet, der Lise hadde stilt ut sin frøsamling, og alle fikk velge seg sitt eget frø. Vi lyttet til lyden av frøet og skapte et felles bilde. Dette ble en fin første utprøving av mangfoldet som finnes både i frøenes verden, blant prosjektdeltakerne, og de ulike prosjektene som skal utforskes med Lydhør i Kongsgården.

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s