Den siste kursdagen i 100-språklighet med Anne Helga foregikk utendørs i Kongsgården, der vi fant et sted for frøet vi hadde valgt, og formet det ved hjelp av gjenbruksmaterialer og naturmaterialer. Arbeidet resulterte i en felles samtale om betydningen av 100-språklighet og hvordan man kan skape forbindelser mellom de ulike språkene. Vi funderte sammen om hvordan dette kan hjelpe oss til bedre å forstå barn uten verbalspråk, fremmedspråklige barn, og ikke minst bedre forstå naturen som vi har rundt oss. Estetiske språk åpner muligheter for kommunikasjon på nye måter.
Lik dette:
Liker Laster...
Relatert
Publisert av LYDHØR
Lydhør i Kongsgården er et kunstnerisk forskningsprosjekt som undersøker sympoetisk samspill mellom natur, miljø, omgivelser, materialer, små barn, kunstnere, pedagoger og forskere. Dette kunstneriske forskningsprosjektet undersøker betydningen av sympoetisk samspill i små barns møte med kunst gjennom utvikling av en kunstarena for små barn i tidligere Kongsgården Barnehage i Trondheim. Stedet, som disponeres av ReMida – senter for kreativ gjenbruk vil fungere som en forskningsarena der samspillet mellom natur, miljø, omgivelser, rom, materialer, barn, pedagoger, kunstnere og forskere skaper uttrykk og kvaliteter som er spesifikke i feltet kunst for de minste. Prosjektet finner sted på tidligere Kongsgården Barnehage i Trondheim fra 2019 til 2021, og søker å etablere, utvikle, forstå og formulere en tverrkunstnerisk praksis i et sosialt deltakende perspektiv, og kan bidra til fornyelse av kunstpraksis, kunstpedagogikk og kulturpolitisk arbeid med de yngste barna.
Vis alle innlegg av LYDHØR